lördag, februari 14, 2009

Trött på hundägare.



Iaf många av dom som bor i mitt område
Dom tycker tydligen det är helt ok att ha sina hundar lösa och springa fram till vem som helst.
Mig stör det absolut inte om nån har sin hund lös, men då ska dom ha koll på dom.
Men här har vi helt nonchalanta personer som inte ens har vett att be om ursäkt när deras hundar kommer fram till mina. Nä dom bara låtsas som ingenting, ropar lite tafatt på sina hundar utan resultat och sen tittar dom typ åt andra hållet.
Nona märks att hon börjar tröttna rejält på att bli utskälld av andra hundar nästan dagligen, och det dröjer inte länge nu förrän Hugo kommer hänga på henne.
Ibland har jag nästan lust att låta dom få bita nån bara för att dom ska fatta, men vet ju hur det kommer låta då. Det kommer va fel på mina hundar. Mina som nästan dagligen blir provocerade av andra.

Ett exempel är en cocker spaniel som gapar oavbrutet så fort den ser mina. Ägaren låtsas som ingenting och måste naturligtvis klampa rakt förbi mig.
Nu kan jag faktiskt hantera mina hundar ganska bra. Men det händer att Nona blir sur och jag förstår det. När hon då svarar tillbaka så muttras det nåt om att jag ska ha bättre koll på mina hundar. Hallå?? Nona skällde en gång och slutade när jag sa till. Den andra skällde säkert 150 gånger men det kanske inte räknas för den är så liten, eller??
Eller såna puckon som bara traskar rakt fram med sin hund och säger -han gillar att hälsa.
Jag är så less på såna så jag brukar snabbt fråga vad det är för fel på dom. Då kan man få ett lite lamt svar som, -jag bara tänkte..
-Nä, tänk inte ens. För du kan tydligen inte!!!

Antagligen uppfattas jag som en riktig surkärring som traskar runt här med mina hundar men det bryr jag mig inte om.
Det bara retar mig att jag och mina hundar kan råka illa ut för att andra inte kan uppföra sig.
Vet ingen vad sunt förnuft är längre??

6 kommentarer:

Anonym sa...

Vovarna ser jätte söta ut!
Vad är det för ras på dem och hur många har du?

Anonym sa...

Dom är verkligen jätte fina, gillar när hundar är så där muskulösa. Dessvärre är jag ganska hundrädd, men börjar mjukna upp lite efter att ha umgåtts med min systers hndar (små moppsar) :)

Sivan sa...

I know. Våra grannar är... tja. Och Creedo som blir helt vansinnig så fort han ser en annan hund, jag kan ju aldrig stanna å vara social med någon här. Alla måste tro att ajg är värsta surkärringen med arga hundar. :D Men hur svårt ska det vara att ha sina hundar antingen kopplade eller så väldresserade att det är typ samma grej. Har nästan alltid Atlas lös när vi går här i området, men sen sticker han ju heller aldrig. C vågar jag inte ens drömma om att släppa...

Anonym sa...

Heh, du kan få låna en apjobbig unghund här, så skall du se att kopplena åker på ;p
Kram kram
Pia & Diva den hormonstinna

Sivan sa...

Haha, du skulle sett mig idag... :D

Var ute på gräsmattan med Atlas som var lös men inte längre än 3m från mig. Då kommer det en gubbe med en Golden-tik, bara det att gubben går doagonalt över fotbollsplanen medan hunden går raka vägen fram till oss å gubben inte ens märker det. När hunden är 5m från oss ropar jag till gubben att kalla in sin hund. Han ropar tillbaka att det går inte för att den är så odresserad. Jaha, då ska du ju inte ha den lös tyckte jag. Han menar på att den måste få springa av sig och jag kontrar med att det får den väl göra i skogen då, inte här när det är massa andra hundar som den springer fram till. Han menar då på att han måste göra det här för det är massa glas i skogen. Eh... gå till en annan skog då gubbe! Jag sa till honom att det är inte acceptabelt att ha sin hund lös utan att ha någon som helst koll på den och att hans ursäkter inte var godtagbara å gick därifrån med min lösa hund som följde mig utan problem. Han stod kvar å muttrade en bra stund men sen såg jag att han hade kopplat hunden ändå. Så håll ögonen öppna för honom Åsa, han har gul jacka å en lugn å snäll tik.

Hunden fick jag ett bra intryck av så det var absolut ingen fara med att hon sprang fram eller så, men gubben å hans attityd störde jag mig på. Men ärligt talat "jag har ingen koll på min hund för att den är så olydig så därför tycker jag det är en bra anledning att ha den lös utan att ens försöka kalla in den eller be om ursäkt när den går fram till andra hundar"

Morr...

Karina sa...

Har full förståelse för att du känner dig irri och trött.
Och med all rätt.

Stå på dig
Karina och Daffie